Contact

9 Tips voor een Winstgevende Link in Jouw Instagram Bio

Doorbreek de barriere van 1 link in je Instagram bio.

Wil jij meer relevante websitebezoekers? Instagram kan hiervoor in veel gevallen een uitstekende tool zijn. Het social media platform is ongekend populair en kent miljoenen actieve gebruikers (alleen al in Nederland). Ook wij hebben niet plots een manier om toch meerdere klikbare links in onze bio op Instagram te plaatsen. Wel hebben we verschillende tips en tricks waarmee jij ervoor kan zorgen dat je optimaal gebruik kan maken van die ene link in jouw bio. Ook leggen we in deze blog uit op welke andere manieren jij Instagram gebruikers kan verleiden om jouw website te bezoeken.

Waarom biedt Instagram maar plaats voor 1 link?

De enige "beperking” is dat we op Instagram niet aan iedere post een nieuwe, klikbare URL kunnen koppelen. Hiervoor hebben verschillende experts een verschillende uitleg. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Instagram zou gebruikers willen dwingen een duidelijke focus te hebben (op het genereren van content).
  • Instagram kan zich onderscheiden van andere platforms door het beperken van hyperlinks. Partijen die dus enkel links willen spammen hebben op dit platform dus geen bestaansrecht
  • Instagram wil gebruikers zoveel mogelijk binnen de eigen app houden en geeft daarom een beperkte mogelijkheid tot "exits”.

Wie weet is het wel een combinatie van bovenstaande ideeën..

De enige plek waar Instagram je de mogelijkheid biedt om een vaste, klikbare link te plaatsen is dus in je bio. Deze vind je helemaal bovenaan op de pagina van jouw account. Je ziet hier onder andere je profielnaam, het aantal volgers, posts, een korte omschrijving en inderdaad, de klikbare link naar jouw website!

9 Tips voor een winstgevende link in je Instagram bio.

Tip 1: Zorg dat de link duidelijk zichtbaar is, creëer een opvallende plek in je bio!

Je wilt dat zoveel mogelijk bezoekers van je Instagram profiel doorklikken naar je website. Daarom is het belangrijk om de link naar je site op een opvallende plek in je bio te plaatsen.

Instagram plaatst je url al automatisch onderaan je bio, dus hoe zorg je er precies voor dat je deze plek extra op laat vallen?

Je kan de hiërarchie binnen je bio verduidelijken door gebruik te maken van afscheidingen. Gebruik bijvoorbeeld een witregel of een regel met enkel symbolen zoals streepjes of hashtags. Ook het gebruik van icoontjes en emoji's kunnen helpen om aandacht te vestigen op een bepaald deel van je bio.

Tip 2: Geef een reden om op jouw link te klikken.

Leg in je bio duidelijk uit wat de toegevoegde waarde van je link is. Wat krijgen mensen te zien na het klikken op de link? Jouw homepage? Een blog? Een productpagina?

Wat je ook als toegevoegde waarde bedenkt, zorg er voor dat jouw landingspagina aanbiedt wat je de lezer op Instagram hebt beloofd! Landingspagina optimalisatie is dus van groot belang!

Tip 3: Meten is weten!

Niet iedere websitebezoeker van Instagram komt naar je site via de link in jouw bio en niet iedere Instagram bezoeker van jouw site wordt automatisch door Google Analytics herkend als een "social” bezoeker. Zorg daarom met behulp van UTM-tagging dat jouw social media links een unieke UTM code mee krijgen. Zo kan je precies volgen welke kliks leiden tot welk gedrag op jouw website.

Vind je jouw URL met UTM-tags lelijk en lang? Dan ben je niet de enige! Kortere URL's worden over het algemeen aantrekkelijker gevonden. En zoals alle aantrekkelijke dingen in het leven willen mensen daar sneller een interactie mee aan gaan (in dit geval levert het je dus extra klikken op). Gelukkig zijn er meerdere oplossingen voor dit probleem. URL Shorteners zijn er genoeg!

Zo heeft Google een eigen URL shortener, heeft Bit.ly kortere URL's voor je en kan je wanneer je gebruik maakt van Hootsuite ook je url's laten verkorten tijdens het inplannen van je posts.

Tip 4: Zet Hashtags in je bio en posts voor een groter bereik

Gebruik jij met je Instagram account vaak dezelfde campagne- of bedrijfsspecifieke hashtags? Gebruik deze hashtags dan niet alleen in je berichten, maar ook in je bio. Op deze manier vergroot je de kans dat jouw volgers deze hashtags ook gaan gebruiken en vergroot je zo het bereik van jouw account. Meer bereik leidt tot meer weergaven van je profiel (en bio), meer weergaven van je bio leidt tot meer kliks op je link! Meer tips over social media nodig? We hebben er genoeg voor je!

Tip 5: Verwijs naar een verzamelpagina

Dat Instagram je enkel de optie geeft tot 1 link in je profiel, kan vervelend zijn. Maar een slimme oplossing hiervoor is het linken naar een landingspagina die specifiek is gebouwd voor jouw Instagramfeed. Zo kan je alsnog per post een bepaalde pagina koppelen aan je verhaal.

Het bedrijf E! News heeft wat ons betreft één van de beste voorbeelden van een dergelijke landingspagina. Echter zijn wij natuurlijk inmiddels aan het onderzoeken hoe we ook dit template kunnen verbeteren (schrijf je in voor onze nieuwsbrief als je hiervan op de hoogte wilt blijven)!

Tip 6: Verwijs naar een video

Heb jij een video over jouw bedrijf waarin je jouw boodschap goed hebt verwerkt? Dan kan het handig zijn om jouw Instagram link te benutten om mensen naar deze video te sturen. Uit meerdere onderzoeken is namelijk gebleken dat een grote groep mensen liever naar een video kijkt, dan dat ze er over lezen. Ook onthoudt deze groep vaak beter wat er in de video is getoond.

Een video is dus een prima keuze voor een eerste kennismaking met jouw bedrijf. Laat jouw Instagram publiek snel kennis maken met jou en je product of dienst en probeer hen zo over te halen om contact met jou op te nemen.

Tip 7: Pas de link in je bio handmatig aan

Heb jij regelmatig acties, campagnes of andere specifieke pagina's die je onder de aandacht wilt brengen? Dan kan het een prima keuze zijn om zelf steeds jouw link opnieuw in te stellen. Hierdoor houdt je immers wel focus op datgene dat op dat moment voor jouw bedrijf actueel is!

Wel is het hier écht van belang om nog eens goed naar tip 3 te kijken! Want UTM tagging is écht van groot belang als je niet wilt dat jouw Instagram kliks verdwijnen in de rest van jouw website data.

Tip 8: Gebruik een van de handige linktools

Er zijn ontzettend veel handige linktools die dit probleem maar al te graag voor je tackelen. De 3 bekendsten zijn Linktree, Linkin.bio en Elink. De grootste verschillen tussen deze 3 tools zijn te vinden in de details, wij vinden deze tools namelijk ontzettend veel op elkaar lijken.

Het principe is dan ook vrij simpel. Vanaf de link die in je bio staat wordt je verwezen naar een pagina waar je meerdere opties krijgt die te maken hebben met verschillende actuele posts of producten van je bedrijf. Gebruikers van Instagram krijgen dus als het ware de keuze waar zij nog meer over willen horen, zien of lezen.

  • Linktree
    • Grootste voordeel: heeft een gratis versie.
    • Grootste nadeel: de link in je bio verwijst niet naar je eigen site. Dit kan gevolgen hebben voor je naamsbekendheid en vindbaarheid, ook zal je kliks verliezen aan LinkTree.
  • Elink
    • Grootste voordeel: Aantrekkelijk UX-design.
    • Grootste nadeel: de link in je bio verwijst niet naar je eigen site. Dit kan gevolgen hebben voor je naamsbekendheid en vindbaarheid, ook zal je kliks verliezen aan Elink.
  • Linkin.bio
    • Grootste voordeel: Uitgebreid eigen analytics pakket.
    • Grootste nadeel: Dit Later product heeft geen gratis variant.

Tip 9: Verwijs regelmatig naar de link in je bio

De laatste tip om je link in bio meer winst te laten genereren. Zorg dat je regelmatig verwijst naar de link in je bio. Veel mensen zien enkel je post voorbij komen, bijvoorbeeld in het "Verkennen” overzicht. Deze personen kan je via de omschrijving van je post de opdracht geven om je profiel te bekijken en te klikken op de link die ze daar vinden.

Verwijs Instagrammers ook op andere manieren naar je website.

Meer website bezoekers via Instagram was toch het ultieme doel voor je? Daarom heb je de moeite genomen voor het lezen van deze tekst, niet?

Dan hebben wij nog 4 extra publieke geheimen om jouw websiteverkeer een boost te geven via Instagram:

1. IGTV en Instagram Story

Via IGTV (Instagram TV) en Instagram Stories kan je bij iedere post een unieke URL toevoegen. Post jouw nieuwe post dus ook eens in je Instagram Story en voeg de unieke URL van de post toe! Je fans gebruiken "Swipe-up” en komen direct op een specifieke pagina van je website terecht!

Ook kan je aan de hand van IGTV meer de tijd nemen om je verhaal uitvoerig te doen. Een inleiding van jouw laatste IGTV uitzending kan je dan ook weer delen in je Story om er voor te zorgen dat je meer mensen bereikt met jouw verhaal.

2. Gebruik een Instagram Shop (Alleen voor webshops)

Richt jouw Instagram Shop in. Je kunt jouw productcatalogus uploaden bij Facebook om zo voortaan jouw producten te taggen in jouw posts. De gebruiker klikt op de link en komt direct op de juiste productpagina terecht!

Wil je meer informatie over het opzetten van jouw Instagram Shop? Lees dan hier de blog waarin we haarfijn uitleggen wat je moet doen om jouw producten te kunnen taggen op Instagram.

3. Gebruik andere accounts

Influencer marketing is HOT! Daarom dat het heel erg handig is als jouw influencer in zijn of haar story (of bio) jouw link op wil nemen. Je bereikt direct een grote, relevante doelgroep naar je keuze!

Overigens zijn de laatste nieuwe updates voor Instagram en Facebook net aangekondigd door Facebook. We mogen later dit jaar (2019) verwachten dat ook influencers directe in-app verkopen kunnen gaan genereren in je Instagram Shopping feed. Gesponsorde content krijgt dus nog meer waarde voor jouw bedrijf! Pure magie!

4. Maak gebruik van advertentiemogelijkheden

Adverteer je al binnen Instagram? Dit onderdeel van Facebook advertising geeft ontelbare mogelijkheden om waanzinnig scherp je doelgroep te kiezen, oude websitebezoekers opnieuw te targeten, leads te verzamelen en verkopen te genereren. En dat allemaal binnen de Instagram app! Bekijk de mogelijkheden zelf of kom bij ons langs om samen een slimme strategie te bedenken.

Wil jij jouw markt veroveren via Instagram?

Wil jij meer bereik op Instagram of is het je nog niet gelukt om een winstgevende campagne op te zetten? Heb je vragen over bovenstaande tips of heb je hulp nodig bij het instellen hiervan? Conversie Company helpt je hier graag mee. Je kunt ons telefonisch bereiken via 076 532 78 42. Ook kun je ons een mail sturen via info@conversiecompany.nl.

Stel een vraag via WhatsApp!

Vrijblijvend advies op maat ontvangen?

Scan de code en stel via WhatsApp jouw vraag aan Conversie Company.

Start een WhatsApp chat

Part of Part of Modus-Digital