Waarom Conversie Optimalisatie gaat over Jouw Gedrag en Visie

Waarom Conversie Optimalisatie gaat over Jouw Gedrag en Visie

"Waarom" De vraag die menig ouder tot vervelens aan toe hoort. Een typische vraag voor nieuwsgierige peuters en kleuters die willen leren over gedrag en visie. Het is een manier van leren die voor hen goed blijkt te werken, dus waarom stoppen we er mee zodra we ouder worden?

Brandjes blussen:

Erg veel internetondernemers, online marketeers en webmasters zijn dagelijks brandjes aan het blussen. Hierbij gaat veel tijd en resources verloren omdat enkel de oppervlakkige problemen van de website (of het business concept) worden aangepakt. Het échte probleem wordt hiermee echter niet opgelost, enkel opnieuw verhuld.

Het is dus niet gek dat na verloop van tijd het probleem weer de kop op steekt. Waarschijnlijk wordt het nieuwe brandje zelfs weer gezien als het "probleem" dat opgelost moet worden.

Door niet ieder brandje te behandelen als probleemkern, kunnen in de toekomst nieuwe problemen worden voorkomen.

Voorbeeld: Bij lage bezoekersaantallen op de website wordt het budget voor Google Ads opgeschroefd of een zoekmachine optimalisatie expert ingehuurd. Op korte termijn leiden deze acties tot meer traffic op de website. Maar is deze oplossing wel in alle gevallen van waarde voor een duurzame groei op lange termijn? Vaak dalen de traffic cijfers weer zodra de advertentiebudgetten of intensiteit van de SEO werkzaamheden worden verlaagd.

Overigens neemt dit niet weg dat ook de problematiek op korte termijn opgelost dient te worden. Het inzetten van een deel van je resources om op korte termijn meer traffic te genereren is dus zeker geen slecht idee. Later hierover meer.

Bepaal de probleemkern:

In bovenstaand voorbeeld blijkt het lage bezoekersaantal niet de kern van het probleem te zijn. Doordat het wel als zodanig werd behandeld is er geld én tijd besteedt aan het verhelpen van dit brandje, maar het onderliggende probleem is niet aangepakt.

Om duurzame groei in waarde te realiseren volgen wij daarom het voorbeeld volgen van de leergierige kleuter. We gebruiken de vervelende "WAAROM?"-vraagtechniek.

Door het herhalen van deze vraag op ieder antwoord, wordt je gedwongen om na te denken over het onderliggende kernprobleem. Dit kan ontzettend confronterend zijn. Echter is het ook een fantastische bron aan informatie en inspiratie die tot meer conversie kan leiden.

Duurzame groei:

Zoals je eerder al kon lezen, moet er op korte termijn een oplossing komen voor het blussen van het huidige brandje (een dikke GO! voor de zoekmachine marketing dus). Wil je echter duurzaam groeien? Dan is het verstandig om de beschikbare budgetten en resources te verdelen over de antwoorden op de "waarom" vragen die je jezelf hebt gesteld.

Verdeel en heers:

Blijkbaar is er namelijk iets mis met je website of concept. Hierdoor is deze niet top-of-mind of eenvoudig vindbaar, waarom is dat? Profiteert jouw website wel genoeg van de gekozen positionering? Worden de concurrentievoordelen wel voldoende benut?

Om je website te laten heersen in de huidige online markt is een efficiënte besteding van je resources van groot belang. Hoe dichter je bij de kern van het probleem komt, des te meer resources beschikbaar zouden moeten zijn om het probleem op te lossen.

Bovenstaand voorbeeld geeft een mogelijke situatie weer van een website met weinig bezoekers. Na het stellen van de "waarom" vragen blijkt de webmaster het bezoekersvolume niet als kern van het probleem te zien. De vele nieuwe toetreders met een vergelijkbare positionering blijken de echte uitdaging te vormen.

Door dit nieuwe inzicht wordt nu niet 100% van het budget besteedt aan het vergroten van het bezoekersvolume, maar is de indeling als volgt:

Conversie optimalisatie zonder technische kennis?

Begin op de goedkoopste manier! Bedenk welke uitdaging op dit moment het belangrijkste is om aan te gaan. Heb je de uitdaging duidelijk voor ogen? Vraag jezelf dan 5 keer af waarom je jezelf in deze situatie bevindt. Kan je hier wel wat hulp bij gebruiken? Laat het ons dan weten in de reacties hieronder of stel je vraag per mail!