Verhoog zelf jouw online conversie met 8 deze tips

Verhoog zelf jouw online conversie met 8 deze tips

Houd jij je bezig met online marketing? Of ligt jou de focus voornamelijk op de website van jouw bedrijf/ onderneming? Dan ben jij vastbenieuwd hoe jij de conversiewaarde van jouw app of website verhoogt.

Wat is een conversie?

Een conversie betekend letterlijk, wanneer de bezoeker overgaat tot een aankoop. In feiten hoeft dit enkel niet alleen te gaan over een aankoop. Andere voorbeelden hiervan zijn: het inschrijven voor een nieuwsbrief, verzamelen van opgegeven contact gegevens en het toevoegen van een product in een winkelmandje. De conversieratio is dus een belangrijk getal en bepaald het succes van jouw pagina. Een hoog percentage wil zeggen dat bezoekers van jouw pagina een waardevolle interactie heeft met minimaal 1 van jouw pagina's.

Tips om de conversie te verbeteren.

Er zijn onwijs veel verschillende manieren om de totale conversiewaarde van je website te verbeteren. Hieronder hebben wij een aantal verschillende tips voor jullie uitgewerkt die helpe bij het verbeteren van de conversieratio. Wanneer je gebruik gaat maken van deze tips zal je merken dat ene methode beter aanslaat dan de andere. Dit is afhankelijk van jouw doelgroep, je product en de manier waarop de methode word ingezet. Voornamelijk het goed inzetten van de methode is van belang voor het succes!

Tip1: Live chat

Aller eerst is het handig om een live chat toe te voegen aan je pagina. Via de live chat kunnen bezoekers sneller en makkelijker vragen stellen en kun jij ze direct beantwoorden. Dit is niet enkel en alleen handig voor de bezoek maar ook voor jou als ondernemer. Zo kom jij te weten wat de klant wil en waar er behoeften aan is. Er zijn verschillende (gratis) programma's die je kunnen helpen bij het opzetten van een live chat. De verschillende programma's die hierbij kunnen helpen hebben ieder een eigen opbouw proces. Kijk goed welke bij jou past!

Tip 2: Huisstijl, kleuren en vormen

Kleuren zijn erg belangrijk. Het is daarom ook van belang dat hier zorgvuldig naar word gekeken. Het is belangrijk dat de kleur past bij het doel van je website, de doelgroep waarop word gericht en de gewenste resultaten. Zorg ervoor dat de website overzichtelijk, strak maar simpel is.

Niet enkel de kleur speelt een grote rol, ook het lettertype is van belang voor een goede uitstraling. Lettertypes spelen een grote rol op je website. Deze kunnen namelijk veel zeggen over je website. Een sierlijk lettertype past bijvoorbeeld in het algemeen niet bij een zakelijke website.

Tot slot de kleur van de call-to action button. De bedoeling van de CTA is om op te vallen. Het is belangrijk dat deze knop opvalt doormiddel van kleur. Denk hierbij aan complementaire kleuren of contrasterende kleuren.

Tip 3: Licht je Call-to-action toe

In de meeste gevallen is een call-to-action een button of een formulier. Zorg ervoor dat deze opvallend inbeeld komen. Belangrijk is dus dat deze opvallen, wees niet te snel bang dat deze te groot is. De CTA is namelijk een belangrijk element op jouw pagina en mag dus opvallen en ruimte krijgen.

Tip 4: Test je content en lay-out

De kans is klein dat je gelijk de eerste keer de best werkende variant van jouw pagina ontwerpt. Of gelijk in een keer de best converterende tekst schrijft. Het is daarom belangrijk dat je hiermee gaat testen. Om tot het beste resultaat te komen test je de verschillende teksten, kleurschema's en afbeeldingen. Blijft dit doen tot je het gewenste resultaat behaald.

Tip 5: Haal twijfel weg bij je bezoeker

Over het algemeen twijfelt de bezoeker van een webshop vaak. Deze twijfel weg nemen is één van de belangrijkste taken die jij hebt als online retailer. Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Voorbeelden hiervan zijn: het tonen van garantiebepalingen, als "niet goed, geld terug" of "gratis retourneren binnen 30dagen".

Niet iedere webshop zal gebruik maken van retourmogelijkheden, maar dit kan wel zorgen voor een veilig gevoel voor de bezoeker van de webshop.

Tip 6: Makkelijk gevonden

De zoekfunctie maakt het vinden van een product of informatie makkelijker voor de bezoeker op jouw website. De zoekfunctie is vaak makkelijk en snel te gebruiken.

Indien je niet wil kiezen voor de zoekfunctie, zorg er dan voor dat de er een logische navigatiestructuur is. Op deze manier kan je er alsnog voor zorgen dan iedereen in één of twee klikken kan vinden wat hij of zij zoekt.

Tip 7: Overzichtelijke content

Om de aandacht van de bezoeker te behouden is het belangrijk dat je ervoor zorgt zij de pagina gemakkelijk tot zich kunnen nemen. Doormiddel van jou schrijfstijl kun je ervoor zorgen dat de bezoekers weten waar de tekst overgaat zonder deze volledig te hebben gelezen. Zo kan je elementen voldoende ruimte geven zodat de bezoeker weet wat er word verwacht van hen.

Tip 8: Maak het persoonlijk

Om je webshop net wat persoonlijker te maken kun je beginnen met een welkom tekst. Een welkom pagina is zeker handig wanneer mensen moeten inloggen, het is dan mogelijk om de boodschap aan te passen. Deze kan dan persoonlijk worden gericht op de persoon en de fase waarin de klant zich bevindt. De boodschap is dan per persoon verschillend afhankelijk van de fase waar men zich in bevind.

Belangrijk is dus dat je niet zomaar wat doet maar goed inspeelt op de bezoeker en daadwerkelijk klant. Zorg dat je up- to-date blijft om op die manier bezoekers en klanten te behouden. Succes!