Stop met geautomatiseerde campagnes voor je dit hebt gedaan!
Performance Max, Sales Campagnes en meer…
Veel adverteerders vertrouwen op de "kennis" van Google en Meta (o.a. bekend van Facebook & Instagram). Beide bedrijven hebben jarenlang op grote schaal data kunnen verzamelen van praktisch iedereen die online actief was. Automatisering van de advertentiecampagnes was de volgende stap, maar helaas zien we dat een groot aantal adverteerders dat gebruik maakt van deze mogelijkheid, niet de juiste input kan voorzien aan het algortime om de best mogelijke resultaten te behalen.
Het nadeel van Global Site Tags en de Meta Conversion API.
De client-side (normale) installatie van deze datatracking mogelijkheden maken gebruik van methoden die de meeste nieuwe browsers en besturingssystemen inmiddels herkennen en blokkeren. Daarom wordt het op deze manier voor jou als adverteerder alsmaar lastiger om via deze weg accuraat de juiste data te versturen wanneer zich een conversie voordoet op jouw website. Wil jij goede data versturen naar jouw advertentieplatformen? Dan is First Party Data voor jou een belangrijke stap in de juiste richting.
First Party versus Third Party
First Party betekent niets meer dan "eigen beheer". In tegenstelling tot Third Party cookies worden First Party cookies niet standaard geweigerd door browsers en besturingssystemen. De meeste first party cookies die worden geplaatst zijn namelijk nodig om een website of app foutloos te laten functioneren. Juist dit maakt First Party data tracking nauwkeuriger dan de Third Party cookies die nu in grote mate worden geweigerd.
Installeer een serverside container in GTM
Open jouw Google Tag Manager account en open hier de set-up voor een nieuwe container. Je kan hier direct kiezen voor "serverside". Precies wat we nodig hebben!
Indien je jouw server-URL hier kiest in de settings, zal GTM direct alle tags naar jouw server versturen, zo weten we zeker dat iedere hit aan komt op jouw eigen, beveiligde server.
Google Cloud of eigen server?
De verzamelde data moet ergens worden opgeslagen. Natuurlijk liefst zo veilig en betrouwbaar mogelijk.
Google biedt hiervoor de Google Cloud aan, maar ook Microsoft, Amazon en je eigen hosting partij biedt jou natuurlijk alle gelegenheid om jouw data op te slaan.
Op het gebied van veiligheid heeft iedere aanbieder natuurlijk zijn maatregelen getroffen. Een aanval op de server kan helaas altijd voorkomen, maar over het algemeen zijn de meeste servers van grote partijen goed beveiligd.
Daarnaast moet een server betrouwbaar zijn. De downtime (tijd dat een server vanwege drukte of andere fouten tijdelijk niet bereikbaar is), moet zo laag mogelijk worden gemaakt. Google adviseert haar gebruikers dan ook gebruik te maken van 3 verschillende servers. Indien er dan 1 niet reageert, is de kans groot dat een van de andere servers nog wel bereikbaar is.
Ons advies is om vooral te kijken naar hetgeen je nodig hebt en de hoeveelheid verkeer die jouw website of app verwerkt. Een veilige, eigen server is immers niet gratis en wellicht kosten die extra minuten downtime jou op jaarbasis minder dan het afhuren van een 2e (of 3e) server.
Stuur jouw First Party Data naar jouw advertentieplatform.
Zodra jouw server-side container in Google Tag Manager is ingesteld kan je beginnen met taggen.
De eenvoudigste manier om data naar de server te versturen is om via de browser (client-side container) een custom event, zoals een Scroll Depth te laten firen naar de server.
Vervolgens kan je dit event als trigger gebruiken voor jouw serverside tag en de informatie versturen naar de voor jou belangrijke platformen als GA4, Google Ads of zoals in onderstaand voorbeeld naar de Meta Pixel.
De laatste stap is nu om in jouw Meta Business Account de conversion API in te stellen. Meta dedupliceert hier automatisch de events die het ook al via de browser kreeg en vult verdere informatie hier aan.
Met de komst van geautomatiseerde advertentiecampagnes is het belang van data-verzameling nooit groter geweest. Hoe beter jij Facebook & Google van signalen kan voorzien, des te beter zal het algoritme in staat zijn de beste doelgroep te bereiken.
Zoek je een persoonlijk advies voor data verzameling op jouw website of in jouw webshop? Neem dan zeker contact op met ons team!
p.s. Ben jij al over op GA4?
Na jaren van trouwe dienst stopt Universal Analytics in 2023 met het verzamelen en versturen van data. Wacht dus niet te lang met de overstap naar het nieuwe systeem. Hulp nodig? Bel 076 - 532 78 42.