Een sterke ROAS in 2023

Een sterke ROAS in 2023

Hoe Grote e-commerce namen in 2023 zorgen voor een sterke ROAS (en jij kan het ook)

Wat is ROAS?

De afkorting ROAS staat letterlijk voor Return On Ad Spend. Het getal geeft aan welk bedrag je terug hebt ontvangen voor iedere uitgegeven euro (of dollar). Het geeft dus een direct beeld van het rendement uit de campagne en is daarmee een belangrijke metric. Om die reden wordt deze statistiek ook door veel advertentieplatforms en marketeers gebruikt om aan te duiden hoe succesvol een bepaalde campagne is geweest gedurende een specifieke periode.

Waarom Facebook en Google in 2022 moeite hebben met resultaat

Aan de hand van Third Party Cookies wisten Facebook en Google jarenlang bakken met data te verzamelen over iedereen die gebruik maakte van deze trackers. De bedrijven hadden de mogelijkheid je complete surfgedrag te volgen, zonder dat zij hiervoor nadrukkelijk toestemming moesten vragen.

De laatste jaren hebben software developers en overheden dit lastiger gemaakt. In eerste instantie door de privacywetgeving, waardoor het verplicht werd om toestemming te vragen voor het plaatsen van deze cookies door websites. Maar hier is het niet bij gebleven.

Vorig jaar was er al veel te doen over de iOS 14 update van Apple die ervoor zorgde dat third party cookies niet meer automatisch worden geaccepteerd tijdens het openen van websites en apps op iPhones en MacBooks. Later zijn ook grote browsers als Firefox en Google Chrome deze cookies by default gaan blokkeren. Tel daar alle VPN services en adblockers bij op en je raadt het al.. Data tracking werd alsmaar lastiger.

En dat juist in een tijd dat advertentieplatformen steeds verder aan het automatiseren zijn!

Trash in = trash out

Aan de hand van targeting signalen bepalen algoritmes van onder meer Facebook en Google welke advertentiecampagnes en audiences het meeste geld in de lade brengen voor zowel adverteerder als het platform.

Maar juist die targeting signalen worden door alle maatregelen rondom data tracking alsmaar minder nauwkeurig. En dat zien adverteerders die geen aanpassingen hebben gemaakt in hun data tracking momenteel massaal terug in de advertentie resultaten.

Het is dus duidelijk:

Trash in (onnauwkeurige data) = trash out (mindere prestaties).

Succesvol adverteren met eigen data

Dit negatieve patroon kan worden doorbroken. Door te investeren in een nauwkeurige manier van dataverzameling, kun je meer kwalitatieve targeting signalen versturen naar de advertentieplatformen. De betere resultaten uit de campagne zullen vervolgens weer leiden tot meer positieve signalen.. En kom je weer in de positieve spiraal terecht.

Third Party cookies mogen dan weliswaar niet meer geaccepteerd worden door browsers, First Party cookies worden dit wel!

First Party data verzamelen

Het is een technisch kunstje, maar je kunt zelf cookies plaatsen in de browser van jouw website bezoekers met data die je ophaalt vanuit de server (dus niet vanuit de browser). En omdat deze cookies direct van jou zelf zijn (First Party, niet Third Party), worden deze by default in veruit de meeste gevallen geaccepteerd!

Je hebt nog steeds de goedkeuring nodig van de gebruiker, maar door server-side tracking aan de hand van First Party Cookies, verzamel jij veel nauwkeuriger data over jouw website bezoekers en kan je deze dus ook beter in kaart brengen bij advertentieplatformen (en in jouw Google Analytics 4 rapportages).

Zelf aan de slag met data tracking? Lees dan ook onze blog over het instellen van First Party data tracking.