Universal Analytics stopt na 1 juli 2023 met data verzamelen

Universal Analytics stopt na 1 juli 2023 met data verzamelen

Universal Analytics heeft zijn beste tijd gehad. There, we said it. Jarenlang hebben marketeers geprofiteerd van de inzichten die de software ons bood en waren de statistieken in dit programma de basis van grote beslissingen in de online marketing van veel bedrijven.

Maar nu de tracking cookies verdwijnen en consumenten steeds anoniemer lijken te willen surfen, is het niet meer mogelijk om de data goed op gebruikersniveau te kunnen verzamelen aan de hand van cookies.

Dus wat nu?

Daarop geven we je graag een antwoord..

Waarom gebruiken we Google Analytics

Google Analytics gebruiken we om kwantitatieve data te verzamelen die aan de grond kan staan van wijzigingen in de gebruikerservaringen van websites, de doorontwikkeling van pagina's en het opmaken van converterende advertentiecampagnes.

De data uit Universal Analytics vertelde ons ontzettend veel over bezoekers. Geslacht, leeftijdscategorieën, interesses en waarvoor deze bezoekers allemaal in de markt waren. Super interessant dus voor zowel targeting als het opmaken van nieuwe content!

Waarom stopt Universal Analytics?

Juist die persoonlijke gegevens worden verzameld met de tracking cookies die inmiddels niet langer geaccepteerd worden door veel browsers en apparaten. Hierdoor gaat ontzettend veel waardevolle informatie verloren.

Google heeft daarom besloten om het over een andere boeg te gooien en ontwikkelde Google Analytics 4. Een gloednieuwe versie met als belangrijkste verschil:

Data wordt verzameld aan de hand van events op jouw site.

Met deze nieuwe meetmethode is Google klaar voor de toekomst en direct ook klaar voor een nauwkeurigere meettechniek, zoals server-side tracking.

Word Analytics niet verboden?

Ja, die stemmen hebben we ook op horen gaan, maar vooralsnog lijken we er vanuit te mogen gaan dat dit wel los zal lopen.

De klacht ging om het niet anonimiseren van IP-adressen. En hoewel Universal Analytics dit niet automatisch voor je deed, is het een default setting in je nieuwe Google Analytics 4 property!

De mogelijkheden van Google Analytics 4

Ook voor ons als marketingpartij is het erg wennen in Google Analytics 4. De rapportage-mogelijkheden zijn namelijk praktisch eindeloos!

Maar om te kunnen profiteren van mooie dashboards, zal je deze moeten bedenken en opstellen. Tijd dus om naar de tekentafel te gaan.

Ben jij op zoek naar een partner die je verder kan helpen bij het opmaken van jouw custom dashboards? Neem dan contact op met onze data-guy via: davy@conversiecompany.nl.