Data verzameling zonder Third Party Tracking Cookies

Data verzameling zonder Third Party Tracking Cookies

In de online marketingwereld wordt er vaak gebruik gemaakt van Third-Party cookies. Via Third-Party cookies ontvangen derde partijen informatie over jouw websitebezoekers. De cookies helpen bedrijven als Google en Facebook dus bij het targeten van de juiste personen. Dit zijn dus cookies die jij liever niet wilt missen!

Jarenlang hebben we massaal deze cookies gebruikt en geaccepteerd. Maar dit gaat in 2022 veranderen. Na de een update van iOS en Firefox in 2021 en Google’s Chrome browser aan het begin van 2022 worden Third Party Cookies steeds minder vaak (automatisch) geaccepteerd op de apparaten van jouw websitebezoekers.Maar, hoe bereid je je als bedrijf voor op het wegvallen van de cookies?

Schakel om naar First-Party cookies

First-Party cookies kunnen in principe hetzelfde op jouw website als third party cookies. Ze slaan op welke user welke handeling uitvoert op jouw website. Dit betekent dat hiermee al het gedrag van eigen websitebezoekers nog steeds gemeten wordt.

Wil je het helemaal cookievrij maken? Dan bestaat er ook zo iets als server-side tracking. Op deze manier maak je dan op de voorgrond helemaal geen gebruik meer van cookies. Wel zo handig nu steeds meer mensen jouw cookies toch blokkeren.

Je slaat met server-side tracking de gedragingen van website bezoekers anoniem op (in de cloud) wanneer zij een actie uitvoeren op jouw website. Dit gebeurt aan de kant van de server, de omgeving waar jij volledige controle op hebt. De kant dus ook waar ad-blockers niets kunnen blokkeren! Zo kan jij ook in 2022 beschikken over alle gewenste gebruikers-data van jouw website!

Een groot verschil met de Third Party cookies van bijvoorbeeld Facebook, is dat de cookies enkel werken op jouw website. Het is dus op deze manier niet mogelijk om iemand zijn volledige browsegeschiedenis te volgen. Een stukje winst dus voor de bezoekers die hun privacy willen behouden.

Het mooie is echter dat je, zolang je hiervoor toestemming hebt van de gebruiker, je nog steeds vrij bent om deze data te delen met bijvoorbeeld Google of Facebook, zodat zij deze personen kunnen retargeten. Data tracking done right, wordt dus alsmaar belangrijker voor jouw e-commerce omgeving!

Zorg dat je een community-waarde biedt

Gebruikersdata van jouw website is leuk en aardig. Maar het is ook volkomen anoniem! Jouw server weet dus niet hoe oud de gebruiker is en heeft geen idee van het geslacht van jouw bezoekers.

Deze informatie is echter wel degelijk van grote waarde voor jouw bedrijf. Hoe weet je anders of je jouw doelsegmenten wel weet te bereiken?

Juist daarom verwachten wij dat het opbouwen van communities en geregistreerde gebruikers alsmaar belangrijker zal worden voor bedrijven. Het wordt daarmee ook telkens weer belangrijker om voldoende meerwaarde te bieden, want waarom zou iemand anders een account aanmaken op jouw website?!

En wat doen Google en Facebook?

Hetzelfde! Zij mogen namelijk al jouw zoekgedrag bewaren. Oh, en dat doen ze overigens met alle plezier! En wie heeft er nu geen account bij deze data-reuzen? Het is voor Google en Facebook dus nog steeds kinderlijk eenvoudig om op grote schaal data over je te verzamelen. En natuurlijk gebruiken ze deze data zoveel mogelijk om adverteerders de ruimte te bieden deze data te gebruiken.

De Google Topics API is hier een mooi voorbeeld van. Het steelt adverteerders alsnog in staat om specifiek online te targeten op basis van eerder zoekgedrag.

Hoe de Google Topics API werkt:

Google Chrome bewaart jouw belangrijkste interesses van de afgelopen week. Op basis hiervan worden er 5 verschillende onderwerpen gekozen voor de gebruiker. Naast deze 5, wordt er ook nog 1 willekeurig Topic gekozen. De gekozen onderwerpen worden dan voor 3 weken opgeslagen. In totaal worden 3 van deze 6 onderwerpen gedeeld met de adverteerder.

Data tracking blijft springlevend

Het wegvallen van Third Party Tracking Cookies staat dus in de verste verte niet gelijk aan het einde van data-tracking. Echter vraagt het website eigenaren wel om een nieuwe commitment, een nieuwe investering in privacyveilige, anonieme dataverzameling.

Wil jij weten hoe nauwkeurig jouw webdata is? Vergelijk dan eens de gemeten transacties in Google Analytics met jouw webshop dashboard, of bekijk eens wat het verschil is in terugkerende bezoeken tussen een browser als Safari en Google chrome. Zo krijg je een redelijk inzicht van de data verliezen die je momenteel leidt.

Wil je naar aanleiding van deze blog met ons in contact komen om vragen te stellen over jouw data-tracking? Stuur dan gerust een mail naar davy@conversiecompany.nl.