Hoe verhoog ik de kwaliteit van mijn leads?

Hoe verhoog ik de kwaliteit van mijn leads?

Een lead is ontzettend belangrijk voor een bedrijf. Het gaat namelijk om een geïnteresseerd persoon, een potentiële klant. Als ondernemer wil je dan toch altijd zoveel mogelijk nieuwe leads ontvangen, toch?

Waarom meer leads genereren niet altijd zinvol is.

1000 keer 0 euro is nog steeds 0 euro. Zijn jouw leads momenteel van een bedenkelijke kwaliteit? Waarom zou je er dan meer van willen?

Meer van dit type leads leidt tot tijdverspilling. Denk hierbij bijvoorbeeld aan opvolg- en offertetrajecten die niet tot verkopen leiden. Frustrerend toch?

Daarom is het goed om ook bezig te zijn met het verbeteren van de kwaliteit van je leads. Dit zorgt ervoor dat er minder tijd en geld geïnteresseerd hoeft te worden om dezelfde verkopen te realiseren. Een interessante lange termijn investering dus.

Hoe herken je een leads van goede kwaliteit?

Simpel gezegd: een goede lead herken je aan de omzet! Een nieuwe klant moet altijd meer opleveren dan je hebt uitgegeven aan de acquisitie van de nieuwe klant.

Meten is weten. Dus daarom hebben de meeste website eigenaren conversietracking ingesteld in hun Google Analytics omgeving. Jij ook? Via deze weg kan je achterhalen waar online leads vandaan komen (Facebook, Google of via een andere route).

Wat hiermee echter vaak niet wordt bijgehouden is welke leads nu precies geleid hebben tot een verkoop! Redelijk essentiële informatie, niet?

Een voorbeeld:

Stel je verkoopt een dienst van 5.000 euro en krijgt de volgende informatie uit jouw websitegegevens:

Bron van de lead Aantal verzamelde leads
Facebook 120
Google Ads 80
Google Organisch 50
LinkedIn 30

Gaat lekker toch? Die Facebook campagne... Afgegaan op deze informatie verhoog je nu waarschijnlijk daar het budget van de campagne en probeer je de campagne nog verder te optimaliseren om zo nog meer leads via Facebook te verzamelen..


Maar wat nu als we de omzet uit deze leads prijsgeven..

Bron van de lead Aantal verzamelde leads Omzet uit verkoop Aantal verkopen
Facebook 120 40.000 8
Google Ads 80 60.000 12
Google Organisch 50 150.000 30
LinkedIn 30 100.000 20

Google Organisch & LinkedIn leveren veel minder leads dan Facebook, maar hebben tot veel meer verkopen en omzet geleid! Met deze informatie zullen veel marketeers toch eens gaan kijken of zij niet beter in kunnen zetten op marketing via LinkedIn of het verbeteren van de SEO resultaten.


Daarom werken wij met LeadLeaves. Deze tool geeft je de mogelijkheid om na een verkoop, de omzet en verkochte producten of diensten te koppelen aan de juiste lead en pusht deze informatie naar jouw Google Analytics account.

LeadLeaves zorgt dus voor betere leads, tegen minder kosten. Beoordeel simpelweg welke activiteiten (campagnes, audiences en zoekwoorden) leiden tot de meeste verkopen en gebruik deze informatie om jouw ROI verbeteren!

Investeer in het verzamelen van de juiste leads.

Het binnenhalen van enkele leads met een hoog rendement is veel interessanter dan het genereren van grote aantallen leads met een laag rendement.

Je zult dit niet alleen merken in je omzet, maar ook in tijd en onkosten. Stop dus met het verzamelen van leads die geen omzet op gaan leveren!

De voordelen op een rij:

  • Geen verlies van omzet
  • Vermindering van offertetrajecten die niet tot sales leiden
  • Vermindering van contactmomenten met leads die geen omzet op zullen leveren
  • Een betere verdeling van het marketingbudget, gericht op leads die geld opleveren

Hulp nodig bij het instellen van jouw LeadLeaves project? We helpen je graag! We kennen de tool van binnen en van buiten, dus vraag maar raak!