Instagram

Instagram

Instagram is één van de meeste bekende foto apps van het met moment. Het platform heeft miljoenen gebruikers en is één van de meest bekende apps in de appstore. Instagram is mede bekend geworden door het inzetten van fotofilters. Destijds was dit een geheel nieuwe feature, waarmee foto's een stuk opvallender en vaak mooier konden worden gepresenteerd.

Wat is Instagram?

Instagram is een eenvoudige app waarop je foto's kan bewerken en uploaden. Op de app kan een gebruiker verschillende filters kiezen, randen toevoegen en andere eenvoudige bewerkingen van de foto doen. Wanneer de foto volledig naar jouw wens is kan je deze publiceren op jouw tijdlijn of in jouw story. Op Instagram kan je zowel foto's als filmpje uploaden. Vervolgens kunnen deze worden geliked en op worden gereageerd. Buiten het uploaden van foto's hebben zij ook andere opties dit zijn:

  • Story's, op Instagram kan iedereen zijn eigen verhaal aanmaken. Hierop worden story's gepost. Dit werkt niet veel anders dan bij het uploaden van een foto. Je bewerkt de foto/ film zoals jij wil en plaatst deze vervolgens in je verhaal. Het grote verschil is dat dit geposte bericht verdwijnt binnen 24 uur.
  • Livestreams, het woord zegt het al. Je kun live gaan via Instagram. Op deze manier kun jij je volgers meenemen in jouw moment. Zij kunnen dan precies zien wat jij aan het doen bent. Ook hier kunnen filter worden gebruikt en andere kleine bewerkingen. Mensen kunnen hierop reageren enkel wanneer jij live bent.

Hoe bekend is Instagram?

Er wordt veel over gesproken, maar hoe populair is het echt? In het jaar 2018 waren er 1 miljard gebruikers van Instagram. Waarvan 500 miljoen dagelijks de app gebruikt. Het social media kanaal is de wereldwijd bekend voor zowel jong tot oud. Het gebruikers blijft groeien, dus zo ook de verschillende doelgroepen.

Waarvoor is Instagram geschikt?

Instagram is geschikt voor het posten van afbeeldingen en video's. Bij een persoonlijk account kun je vaak foto's en filmpjes verwachten van die persoon zelf, hetgeen wat zij leuk vinden en waar zij zich dagelijks mee bezighouden. Bij een bedrijfsaccount is dit vaak net wat anders. Op deze accounts vind je vaak afbeeldingen terug over hetgeen wat zij te bieden hebben, video's om kennis te leren maken en andere reclame gerichte post. Instagram is dus geschikt voor verschillende soorten berichten als deze maar foto gerelateerd zijn. Je kan op Instagram een duidelijk beeld geven over wie jij bent/ wat jij te bieden hebt.

Welke functies hebben zij?

  • Foto/ video post, je kunt zelf je foto/ film bewerken en posten.
  • Direct messages, hiermee kun je mensen een persoonlijk bericht sturen.
  • Videobellen direct messages, 1op1 videobellen.
  • Verhaal, hierop kan je een foto/ film posten. Deze is 24 uur zichtbaar.
  • Hoogtepunten, met deze functie kan je een verhaal opslaan op jouw account.
  • Instagram live, Hiermee kun je mensen meenemen in wat jij aan het doen bent op dat moment.
  • Instagram TV, dit zijn langere video's (vaak tutorial).

Voordelen van een bedrijfsprofiel:

Op Instagram heb je verschillende voordelen met een bedrijfsaccount. Je kunt namelijk de statistieken van je profiel bekijken. Hieruit kan je lezen welke post het goed doet en welke minder, wie je actieve gebruikers zijn, waar zij vandaan komen, het geslacht en de leeftijd. Buiten persoonlijke gegevens kun je ook zien wanneer zij het meest actief zijn.

Gebruikstips:

Hoe kan je zorgen voor bereik? Bij Instagram zijn er verschillende manieren die hiervoor kunnen zorgen.

  • Zorg dat de post van goede kwaliteit is.
  • Maak gebruik van locatie tag.
  • Maak gebruik van hashtag.
  • Tag andere, deze kunnen je taggen zo kom je bij andere mensen in het overzicht.
  • Zorg voor een hoog betrokkenheid, aan de hand hiervan wordt de post aan meer mensen getoond.
  • Relatie met de Instagram gebruiker, door een hoog betrokkenheid bouw je een relatie op met de Instagram gebruiker.
  • Publicatiedatum, wat is de beste tijd om te posten zodat jij jouw doelgroep bereikt.
  • Profiel zoekopdrachten, hierdoor kom je terug in de feed van mensen die in jouw geïnteresseerd zijn.