Wat is het effect van influencer marketing?

Wat is het effect van influencer marketing?

Als bedrijf wil je graag zoveel mogelijk klanten werven naar jouw website, maar hoe bereik jij jou doelgroep? Hier is influencer marketing ideaal voor! Maar wat is dat nu eigenlijk?

Influencer marketing is niets nieuws maar wel net een andere weg ingeslagen. Vroegen keken mensen op naar grote popidolen, artiesten en kunstenaars. Dit was een mond tot mond reclame die ervoor zorgde dat men precies wilde wat zij hadden/ konden.

In deze tijd gaat dat toch net even wat anders. Wij mensen kijken tegen elkaar op en willen graag iemand anders zijn of daarop lijken. Tegenwoordig zijn de influencers van nu voornamelijk actief op social media. Zij posten hier de mooiste en leukste dingen die zij meemaken, foto's van hoe zij eruit zien, welke kleren zij dragen en welke producten zij gebruiken. Wil jij net zijn als hen, dan word jij hierdoor beïnvloed.

Waarom zou je gebruik maken van influencer marketing?

Influencer marketing zorgt ervoor dat de consument zich persoonlijk voelt aangesproken. Door het identificeren van een gelijkwaardig persoon voelt dit vertrouwt en bouwt de klant een vertrouwen op. Het is persoonlijker dan alle andere reclame. Door gebruik te maken van influencer marketing bereik je een specifieke doelgroep, je weet dat de doelgroep gevoelig is voor bijna alles wat deze persoon doet en gebruikt.

Hoe maak je gebruik van influencer marketing?

Voordat je begint met influencer marketing moet je wel een aantal dingen weten over je doelgroep. Daarvoor kun je het best gebruik maken van de doelgroep analyse. Wanneer jij dit heb gedaan, weet jij precies wat de jouw doelgroep wil. Op basis daarvan ga jij een influencer zoeken die past bij de doelgroep. Kijk daarbij goed naar het account waar zij gebruik van maken, wat voor volgers zij hebben, en hoe zijzelf eruit zien. Bij het zoeken van een goede influencer moet er voornamelijk worden gekeken naar de volgers en de interactieratio. Door de influencer jou product/ dienst te laten gebruiken en vastleggen word dit gezien, verlangt, opgevolgd en nagedaan. Het uiteindelijke doel is dat dit wordt nagedaan. Maar alle tussenstapjes ernaartoe zijn mooi meegenomen. Hierdoor weet je dat de consument is geïnteresseerd en kan hierop worden ingespeeld.

Wanneer heb je een goede influencer?

Je hebt verschillende soorten influencers, belangrijk is dat deze persoon veel volgers heeft. Maar het meest belangrijk is nog wel de interactieratio. Dat wil in dit geval zeggen dat de foto een x-aantal likes en reacties heeft wat past bij het aantal volgers. Vaak komt het voor dat influencers met 10.000 volgers net zoveel reacties heeft als iemand met 5000 volgers. Door de interactie te meten, weet je hoe vaak je product is gezien en is aangeklikt.

Nu je alles weet over influencer marketing is het ook goed om te weten wat het daadwerkelijke effect ervan is!

Het allergrootste voordeel van influencer marketing is het vergroten van de naamsbekendheid. Door gebruik te maken van influencer marketing groeit de naam van het bedrijf enorm snel. Met het inzetten van een goede grootte influencer bereik je veel mensen in een keer. Door dit te blijven doen blijf je mensen bereiken en groeit de naamsbekendheid. Een ander voordeel is het bereik met de specifieke doelgroep. Voordat je gebruik maak van de influencers weet je wat de consument wilt. Door de influencer weet je deze groep precies te bereiken. Het bereiken van de doelgroep zorgt ervoor dat er een grote kans bestaat dat er meer aankopen worden gedaan dan voorheen. Dat zou moeten zorgen voor een hogere omzet!