Succesvol verkopen op marktplaatsen als Amazon en Bol.com

Succesvol verkopen op marktplaatsen als Amazon en Bol.com

Marketplace of ook wel bekend als marktplaats. Marketplace is een B2B/B2C online e-commerce platform. Op dit platform krijgen externe verkopers de mogelijkheid om hun producten te plaatsen en te verkopen. Voorbeelden van markteplaces zijn Bol.com en Amazon

Waarom een marketplace?

Het opstarten van een e-commercebedrijf is vrij eenvoudig. Wanneer je een webwinkel hebt kun je gelijk aan de slag. Als ondernemer is het belangrijk om gezien te worden en hoog te staan in de zoekmachine resultaten. Deze punten zijn vaak wat lastiger, het vindbaar zijn en gezien worden. Dit heeft te maken met dat er onwijs veel concurrentie is.

Gebruik maken van marketplaces is in de loop van de jaren steeds populairder geworden. De doelgroep is vaak als aanwezig op deze platforms en hebben koopintentie.

Gebruik maken van deze marktplaces is vaak niet gratis. In veel van de gevallen word er een commissie gerekend over de aankoop. Niet enkel bij een aankoop word er commissie gerekend maar ook vaak bij het aanbieden van producten.

Het voordeel van marketplaces is dat deze gemakkelijk sales kunnen opleveren op korte termijn. Zijn er ook nadelen? Helaas wel. Er zijn verschillende nadelen bij het verkopen/ kopen op maketplaces. Namelijk: jouw klanten zijn niet jouw klanten. Daarmee word bedoeld dat het vaak lastig is een branding experience te bieden, je naamsbekendheid te verbeteren wanneer je verkoopt via dergelijke platforms.

Er zijn enkele manieren die toch kunnen helpen met het verzamelen van klantendata. Dit kun je doen doormiddel van een aantrekkelijke productverpakking of klanten kunnen gegevens achterlaten voor extra garantie. Zo behoud je een kleine klantendate.

Als beginner in de e-commercebranche is het interessant om te beginnen met een marketplace. Bij het bouwen van een eigen vindbare webwinkel komt er een stuk meer kijken. Hierbij moet worden gedacht aan de vindbaarheid, klantenservice en de marketing. Dit kan in eerste instantie erg lastig zijn zowel qua tijd als qua kosten. Marketplaces ontnemen je deze al vaak. Ze dienen als extra verkoopkanaal en bieden je de kans om je verkoopkansen te maximaliseren.

Kies een marketplace die bij je past

Kies zorgvuldig een marketplace uit, denk hierbij goed na over de volgende punten:

  • Het aantal bezoekers
  • Het commissiemodel
  • Het logistieke model
  • Algemene regels en voorwaarden van het platform

In de toekomst zullen marketplaces een steeds grotere rol gaan spelen in de customer journey. Doordat er op marketplaces veel verschillende soorten producten worden aangeboden, komen zij hoog in de zoekresultaten. Binnen de customer journey zal veel verandering plaats vinden, meegaan in de ontwikkelingen van de marketplaces is dus erg van belang.

Aan de slag!

Ben jij overtuigd en van plan om jouw producten te verkopen via een marketplace? Laat het ons weten, wij geven je vrijblijvend advies en hebben al geruimde tijd ervaring met het publiceren van producten op o.a. Bol.com, Amazon, Blokker.nl en FONQ.