Waarom is Enhanced E-commerce onmisbaar voor jouw webshop?

Waarom is Enhanced E-commerce onmisbaar voor jouw webshop?

Wat is Enhanced E-commerce?

Google heeft enkele jaren geleden een verbeterde versie gelanceerd van Google Analytics, genaamd Universal Analytics. Destijds werd hier met de Enhanced E-commerce functie de resultatenvan de online product- en verkoopprestaties inzichtelijk gemaakt. Daarnaast heb je inzicht op hoe het assortimenten van uw webshop, op product of categorie niveau presteert.

Dit is niets nieuws voor iemand die met Google Analytics werkt. Naast de verkoopprestaties wil je echter natuurlijk ook de route naar de verkoop in beeld krijgen. Hoe presteren de producten in mijn webshop? Wanneer worden deze in de winkelmand worden geplaatst? Wat zijn de verschillen in weergaven op categorie- en productniveau? Of hoe vaak worden producten weer uit het winkelmandje verwijderd?

Buiten de verbeterde inzichten in product- en verkoopprestaties bieden de Enhanced Ecommerce rapporten ook meer visuele inzichten.

Hoe gebruik je Enhanced E-commerce?

Het instellen van de Enhanced E-commerce rapporten bestaat uit enkele stappen, die afhankelijk van het gebruikte systeem, ronduit technisch kunnen zijn. Indien je weinig kennis van code hebt en geen gebruik maakt van een systeem als Shopify of LightSpeed, dan kan het de moeite zijn om advies in te winnen bij een expert. In dat geval mag je ons natuurlijk altijd bellen. ;)

In de Enhanced E-commerce rapportage kan je jouw checkout funnel ook instellen.Die funnel kan je kan je vergelijken met een denkbeeldige trechter in het afrekenproces van jouw website. Deze trechter laat zien in welke fase tussen bezoeker en conversie de personen gemakkelijk afhaken.

Vervolgens krijg je dit scherm te zien.

Om verder te gaan is het verstandig om een plan op te stellen. Hierbij moet je kijken naar hoe wil je jouw website meten en op welke pagina's wil je dit doen?

Nu is het tijd om alles te gaan implementeren. We raden je aan om dit te doen met behulp van Google Tag Manager, hier staan verschillende tool in klaar. Hiermee heb je de zekerheid dat het goed verloopt.

Als je de Enhanced E-commerce wilt installeren voor jouw webshop, is het handig om een aantal onderwerpen te meten. Hieronder vindt je een lijst met metrics die je wellicht wil meten:

  • Je wilt weten wat voor indruk de promotie heeft gemaakt
  • Hoe vaak er op je advertentie is geklikt (aantal kliks)
  • De lijst met de producten
  • Hoe vaak er op een product geklikt is
  • Hoe vaak de productdetails zijn bekeken
  • Hoe vaak klanten een product in hun winkelwagentje hebben gestopt
  • Hoe vaak een product verwijderd is uit een winkelwagentje
  • De stappen naar het afrekenen van een product
  • De transacties

Technische implementatie via datalayer

Het gebruik van een datalayer is de beste methode op je website aan te passen met Google Tag Manager. De datalayer verzameld de data die je wilt doorspelen van de website naar andere gekoppelde systemen. Via deze manier communiceert de website met Tag Manager.

Na het doorlopen van deze stappen, ben je helemaal klaar om te starten met de metingen.

Conclusie

Met een goede Enhanced E-commerce implementatie kan je zeer veel belangrijke informatie verzamelen over jouw webshop en de klanten die de webshop bezoeken. Zo kun je pagina's herkennen die voor verbetering vatbaar zijn en is het bijvoorbeeld mogelijk om duidelijk te krijgen welke producten meer aandacht krijgen van de bezoekers in jouw webshop.