Wat is Google My Business en hoe zet je het in?

Wat is Google My Business en hoe zet je het in?

Google My business is een dashboard waar de vermeldingen van Google Places en Local Business in komen te staan. In Google My business kun ja makkelijk bedrijfsgegevens invoeren en bewerken voor Google Maps en Google Search. Je hoeft hier niet veel voor te doen, je geeft enkel je bedrijfsgegevens door, en om deze te verifiëren word er een code per post verzonden.

Google wil steeds meer gepersonaliseerde zoekresultaten tonen, daardoor zijn het aantal Google My Business vermeldingen de laatste jaren behoorlijk gestegen. Dit heeft te maken met dat het Local Business Panel in de zoekresultaten word geladen indien je een bepaalde website/ bedrijf eerder hebt opgezocht. Het doel van Google My Business is dus duidelijk: Jouw website beter zichtbaar maken in de zoekresultaten en in Google Maps. Maar hoe werkt die nu precies?

Stap 1:

Een account maken is simpel. Via de link https://www.google.nl/business/ kom je direct op de juiste pagina om jouw eigen vermeldingen aan te vragen. Er worden enkele persoonsgegevens gevraagd om in te vullen. Na het invullen van de gegevens krijg je een verificatie code binnen om je account te verifiëren. Zodra al deze stappen zijn vernomen kan je beginnen met het optimaliseren van je account.

Stap 2:

Om ervoor te zorgen dat jouw business profiel interessant genoeg is om weer te geven in de zoekresultaten is het belangrijk dat Google My business volledig is ingevuld. Je kunt bijvoorbeeld de contactgegevens invullen, openingstijden en omschrijvingen van je producten of diensten. Daarnaast is het ook handig om beeldmateriaal toe te voegen zodat je gebruikers een kijkjes kunnen nemen in jouw bedrijf.

Stap 3:

Wil je onderscheid maken? Dan kan je de bezoeker/ klant vragen om een review achter te laten op Google. Via deze weg is het mogelijk dat de review sterren te zien zijn in jou Google Business Listing. Een andere optie is dat je geregeld een nieuwsbericht of actualiteit kan worden gedeeld op deze pagina. Deze korte nieuwsflashes kunnen worden voorzien van een link naar jouw pagina. Dit is een extra voordeel!

Heeft het effect?

Niet ieder bedrijf zal evenveel zoekresultaten behalen. Maar het is binnen jouw account vrij makkelijk te zien of jouw business listing vaak opkomt in de zoekresultaten en hoeveel er op de links worden geklikt. Vanuit hier kan je opmaken of het zinvol is om geregeld te blijven posten op Google My Business account!

Het kost wat tijd om een waardevolle positie te verkrijgen in de zoekmachine. Probeer jezelf te blijven verbeteren en elke dag te groeien. Zodra je eenmaal hoog in de resultaten staat is het lastig om daar nog weg te worden gehaald. Dat betekend echter niet dat je moet stoppen met het optimaliseren van jouw website en jouw Google My Business account.