Content optimalisatie geeft je de kans om meer te verdienen!

Content optimalisatie geeft je de kans om meer te verdienen!

Heb je het idee dat je meer resultaat uit je content kan halen? Maar weet je niet hoe? Aan de hand van content optimalisatie, kan jij zorgen dat jouw bezoekers snel de informatie vinden die zij zochten.

De link tussen content optimalisatie en zoekmachine optimalisatie is dan ook snel gemaakt. Van belang is dus dat niet enkel de bezoekers de content zien ook dat de zoekmachines een uitgebreide content krijgen te zien.

Welke content moet ik optimaliseren?

Om de content van jouw website te optimaliseren moet de huidige content eerst worden geanalyseerd en beoordeeld. Welke content is er en hoe gebruiksvriendelijk is de deze? Zorgt de content voor rendement? Hoe is het verloop op sociaalmedia? Maak een spreadsheet met de volgende onderwerpen in kolommen:

  • Te beoordelen content
  • Doelgroep
  • Kanaal
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Sociaalmedia resultaten
  • Organische resultaten
  • Conversieratio

Beoordeel nu alle content met een rapportcijfer. Je hebt nu in een korte tijd een belangrijk overzicht gemaakt met resultaten. De kans is groot dat doormiddel van jouw rapportcijfers het knelpunt van jouw huidige content naar boven is gekomen.

Ga vanuit kijken naar welke content het meeste toe is aan verbetering. Een tip hiervoor is hierbij slim uitgaan van absolute getallen, dus geen percentages. Je wil immers het aantal gebruikers groter maken voor je content.

Hoe kan ik mijn content optimaliseren?

Deze vraag kan je beantwoorden op basis van je eerder gemaakte spreadsheet. Enkele voorbeelden hiervan:

  • Zijn de zoekresultaten van jouw website lager dan verwacht? Een zoekwoordenonderzoek is dan van toepassing deze zorgt voor een betere ranking in Google.
  • Zorgt de content nog niet voor voldoende resultaat? Ga dan kijken vanuit een andere invalshoek. Kennelijk sluit jouw oplossing niet voldoende aan met het probleem dat de bezoeker ervaart.
  • Zijn de interacties op sociaalmedia laag? Wellicht zijn de bezoekers opzoek naar een ander soort boodschap. Welke boodschap is voor hen interessant?
  • Een te lage conversieratio? Test de verschillende elementen op jouw pagina om erachter te komen welke verbeterd kunnen worden.

Meer verdienen? Dan moet je meer converteren!

  • Een conversiepercentage of de conversieratio is de verhouding tussen het aantal bezoekers op een website en de bezoekers die het doel hebben behaald van de website. Dat kunnen verschillende dingen zijn, een aankoop, het inschrijven van een nieuwsbrief enz.
  • Nu duidelijk is wat een conversiepercentage is, is het belangrijk om te weten hoe je deze berekend. Het bereken van de conversiepercentage is niet moeilijk. Neem het totaal aantal conversies en deel deze door het totaal aantal bezoekers. Onze conversie bereken tool helpt je hiermee.
  • In onze vorige blog "verhoog zelf jouw online conversie met 8 van deze tips" lees je meer tips om de conversie van jouw website te verhogen.