Hoge Bounce Rate? Laat Je Niet voor de Gek Houden

Hoge Bounce Rate? Laat Je Niet voor de Gek Houden

Wat is bounce rate?

Bounce rate is het percentage bezoekers van een pagina dat zonder enige interactie de website weer verlaat. Dit gebeurt over het algemeen op één van de volgende manieren:

  • Een klik op "vorige"
  • Sluiten van de browser
  • Navigeren naar een andere website
  • Geen interactie (sessie eindigt voor Google Analytics na 30 minuten inactiviteit)

Hoe dan ook. Je kan er van uit gaan dat een bounce betekent dat deze persoon niet de juiste informatie vond op je pagina.

Wanneer is je bounce rate hoog?

Deze vraag heeft iedere website eigenaar zichzelf meerdere keren gesteld. Als we Google mogen geloven ligt het webgemiddelde op 40%.

Let op: Afhankelijk van het doel van jouw landingspagina's is het niet altijd erg om een hogere bouncerate te hebben. Enkele voorbeelden:

  • Een website met maar 1 pagina heeft altijd een bouncerate van 100%
  • Een leadgenerator wil dat bezoekers een formulier invullen. Lang niet iedereen zal dit doen, maar ook hier wil een hoge bounce rate dus niets zeggen over het aantal ingevulde formulieren!

Google is daarom met een set percentages naar buiten gekomen per type website. Kijk maar even voor jezelf of jouw bounce rates in de buurt komen:

  • 40-60% Content sites
  • 30-50% Leadgeneratie sites
  • 70-98% Blogs
  • 20-40% Ecommerce
  • 10-30% Online diensten
  • 70-90% Landingspagina's

Wil je toch een lagere bounce rate?

Eigenlijk is dit zowel simpel als ingewikkeld. Er zijn namelijk niet veel redenen voor een hoge of lage bounce rate. Wel zijn er verschillende manieren waarop zich dit kan uiten (dit principe komt vaker voor, lees hier meer over brandjes blussen en problemen oplossen).

Een hoge bounce rate komt altijd neer op een mismatch in je product-markt combinatie. Een mismatch dus tussen de persoon die je hebt aangetrokken (markt) en de pagina (product) waar deze persoon op terecht komt.

Voor het verlagen van jouw bounce rate heb je dan ook altijd 2 opties:

  • Trek publiek aan dat beter bij jouw pagina past
  • Verbeter je pagina zodat deze relevanter wordt voor jouw publiek

Fijn he, zulke open deuren! Helaas is een goede product-marktcombinatie ook online de realiteit voor succesvol ondernemen.

Niet getreurd. Het grootste voordeel van online ondernemen en online marketing is dat je, mits je dit goed hebt ingesteld, de juiste aanvullende data verzameld over je pagina (neem anders zeker even contact op, we adviseren je graag!). Deze data geeft je een beter inzicht welke doelgroep precies leidt tot de hoge bounce rate. Hoe zijn ze op jouw pagina terecht gekomen? Wanneer zijn ze precies afgehaakt op je content? Wie zijn het precies? Aan de hand van de antwoorden op dit soort vragen kan je jouw advertentiesets, targeting, pagina inhoud (of layout) aanpassen. Zo verbeter je jouw online rendement!

Kom je er zelf niet aan uit?

Kan je bij dit alles wel wat hulp gebruiken? We helpen je maar wat graag vooruit! Neem direct contact met ons op, we zullen je vrijblijvend advies geven.