Marketing: Digitaal of offline?

Marketing: Digitaal of offline?

Al die keuze om je product te verkopen maar wat is nu dé manier om je product of dienst te verkopen? Met de groei van het internetgebruik is digitale marketing extreem toegenomen, maar blijft de traditionele marketing daarmee niet heel erg achter? Welke methode kan jij als ondernemer dan beter gebruiken?

Welke methode?

Het blijft lastig als ondernemer te kiezen welke marketing methode je zal gebruiken aan beide zit wel een voordeel of nadeel. Met die extreme groei van de online marketing blijft de Traditionele marketing dan niet heel erg achter? Je zou kunnen zeggen van wel maar dat is niet helemaal waar, de traditionele marketing maakt niet veel gebruik van online kanalen maar wel veel gebruik van advertenties waar ze vooral de oudere mensen mee aantrekken zoals via de Tv en Radio. Maar hoe willen ze de mensen en vooral de jongen bereiken die juist heel veel op het internet zitten en geen Tv maar Netflix kijken. Sommige ondernemers durven de stap niet te zetten naar de online marketing terwijl dat juist heel voordelig kan zijn voor ze om bijvoorbeeld toch de jongeren aan te spreken. Je hebt natuurlijk verschillen in de online marketing en de traditionele marketing, ik heb ze hier even op een rijtje gezet:


Traditionele marketing Online marketing
Tv-spotjes en Radiospotjes Online marketing/ Content marketing
Adverteren Online adverteren
Moeilijk om advertenties te veranderen Gemakkelijk advertenties veranderen
Beslissingen op gevoel Beslissingen genomen aan de van de data
Hoe meer geld, hoe succesvoller Hoe meer kennis, hoe succesvoller
Beperkt bereik Wereldwijd bereik
Hoge kosten om een reclame te maken Reclame maken kan al vanaf een goedkope prijs
Minder technische kennis nodig zoals de kennis van social media en sommige edit programma's Voor een succesvolle online marketing campagne heeft een bedrijf veel technische kennis nodig


Voor- en Nadeel:

Iedere manier van marketing heeft zo zijn voordelen en nadelen. De traditionele marketing of terwijl de marketing die wij op school aangeleerd krijgen heeft natuurlijk voordelen maar ook zo zijn nadelen. Hieronder de voordelen en nadelen

De voordelen zijn:

  • Je hebt een groot bereik met je medium via de televisie en Radio.
  • Manier van adverteren (via stickers, flyers en posters)
  • Veel out- of home reclame
  • De conversies zijn hoog

De nadelen zijn:

  • De dekking van je bereik is alleen de mensen die Tv of Radio of de krant bijvoorbeeld gebruiken, waardoor je dus een hoop jongeren misloopt
  • Als je betaald om een banner buiten ergens op te hangen is de kans groot dat een deel van je doelgroep hem toch niet ziet dus dan is de dekking ook veel lager
  • Al heb je eenmaal je advertentie gemaakt dan kan je die niet meer of nauwelijks veranderen zonder dat daar hoge kosten aan verbonden zijn.
  • Beslissingen worden genomen op gevoel, wat dus heel nadelig kan uitpakken als je het verkeerde gevoel hebt

Veranderen?

Fijn dat we nu de voor- en nadelen weten van de traditionele marketing, maar wat zou je kunnen veranderen dat je toch die ene doelgroep aanspreekt? Die oplossing kan heel simpel zijn, maak er een mix van. Ga niet volledig over op de online marketing maar wel voor een deel en zorg voor een stabiele mix met de traditionele marketing. Zo kan je er voor zorgen dat je de mensen bereikt die je nu nog niet bereikt. Hoe ga je de nadelen die je hebt omzetten in voordelen zodat je er uiteindelijk toch profijt van hebt:

  • De nog te bereiken doelgroep, te gaan bereiken via social media kanalen zoals :Facebook, Snapchat, Instagram en Twitter. Daar kan je dan op gaan adverteren en zo bereik je ineens ook een hele andere doelgroep.
  • De buitenreclame kan je gaan combineren met affiliate marketing dus op internet advertenties gaan plaatsen
  • Je kunt je online advertenties sneller aanpassen al verandert er dan informatie dan is dat veel sneller aan te passen.
  • Je kunt beslissingen nemen aan de hand van data in plaats van op gevoel

Mocht u hulp nodig hebben met het maken van uw campagne of met het opzetten of van de online marketing binnen uw bedrijf. Dan helpen wij u altijd graag! Neem contact met ons op via het formulier onderaan de pagina.