Facebook

Facebook

Facebook is één van de meeste bekende social media platforms van het moment. Het platform heeft ongeveer 2 miljard gebruikers. Facebook is opgericht met als doel jouw persoonlijke interesses te delen via een online kanaal. Door Middel van het posten van een test of afbeelding kunnen mensen zien waar jouw interesses liggen, wat je bezighoudt en wie jij bent.

Wat is Facebook?

Facebook is een online sociaalnetwerksite. Facebook wordt gebruikt voor het delen van mensen hun persoonlijke interesses met andere. Dit kan het posten een tekst of foto. Men kan op Facebook publiekelijk en privé met elkaar communiceren.

Hoe bekend is Facebook?

Facebook is al jaren bekend onder de mensen, wereldwijd hebben zij 2 miljard gebruikers. Waar het begon met jongeren zijn zij nu meer populair bij de 40 plussers. De laatste jaren zijn zij verandert van doelgroep en hebben zij meer concurrentie gekregen. Maar negatief is dit zeker niet zij blijven na WhatsApp het meeste gebruikte sociaalnetwerk kanaal wereldwijd.

Waarvoor is Facebook geschikt?

Facebook is opgezet met het idee dat men hierop persoonlijke interesses kan delen. Inmiddels is het meer dan alleen dat. Je kunt hierop je status aangeven, pagina's die je leuk vindt, evenementen waar je heen gaat/ geïnteresseerd in bent en je persoonlijke post. Maar voor bedrijven is dit een perfect kanaal om je doelgroep te bereiken. Je kunt hierop een eigen bedrijfspagina aanmaken, hierdoor laat je mensen op een online manier kennis maken met jouw bedrijf. Op deze manier kan je laten zien wat je te bieden hebt, win-acties voeren en andere informatie plaatsen die je wil overdragen. Het is dus een simpele/ goedkope manier om in contact te komen met je doelgroep.

Welke functies heeft Facebook?

Op Facebook zijn verschillende manieren waarop kan worden gecommuniceerd. Dit zijn:

  • Messenger, hiermee kun je mensen een persoonlijk bericht versturen.
  • Watch, zelf een video maken die terug kan worden gekeken.
  • Marketplace, een verkooppunten voor de gebruikers van Facebook.
  • Evenementen, hiermee kan je een evenement inplannen.
  • Groepen aanmaken, dit kan een groep mensen zijn die dezelfde interesses delen.
  • Inzamelacties, hier kan geld worden opgehaald voor goede doelen.
  • Vacatures, mensen kunnen via deze opties verschillende vacatures vinden.
  • Verhaal, hierop kan je een post doen die 24 uur zichtbaar is.
  • Live, mensen meenemen in jouw live moment.

Dit zijn de opties waarmee je kan communiceren met andere mensen. Buiten deze opties zijn er ook nog andere opties waar je gebruik van kan maken zonder te communiceren. Dit zijn bijvoorbeeld games.

Voordelen van een bedrijfsprofiel:

Om mee te beginnen gaat het hier vaak mis. Veel mensen maken i.p.v. een bedrijfspagina een normale pagina aan. Zodra Facebook dit merkt wordt je account verwijderd, dit staat duidelijk in de regels.

Voordelen van een bedrijfspagina zijn:

  • Bij een normale pagina is er een limiet van 5000 vrienden. Bij een bedrijfspagina zit hier geen limiet aan.
  • Bij de bedrijfspagina zit een informatie lab waar je bedrijfsinformatie kunt tonen.
  • De pagina kan meerdere beheerders hebben.
  • Er kunnen apps worden toegevoegd die zorgen dat de huisstijl terugkomt in je pagina.
  • De facebookpagina is zichtbaar in de Google zoekmachine.
  • De pagina is toegankelijk voor iedereen, zonder dat zij vrienden of fans van jouw pagina zijn.
  • Mensen hoeven enkel op "vind ik leuk knop" te drukken en zijn verbonden met jouw pagina.
  • Je kunt jouw pagina promoten.
  • Facebook biedt verschillende persoonlijke informatie over jouw fan. Zoals de activiteiten van deze persoon.

Gebruikstips voor Facebook:

Hoe kan je zorgen voor een groter bereik? Je wilt natuurlijk je bereik zoveel mogelijk uitbreiden. Hieronder een paar tips:

  1. Maak gebruik van een duidelijke profiel/ omslagfoto.
  2. Zorg voor Call-to -action knoppen.
  3. Vul je bedrijfsinformatie zoveel mogelijk aan + zoekwoorden. Zo word je sneller gevonden.
  4. Zorg dat je actief bent en gebruik maakt van variatie.
  5. Maak gebruik van visuele content.
  6. Zorg voor een relevante content.

Wanneer je hier op een goede manier gebruik van maakt ga je zien dat je bereik groeit. Om te checken of alles even goed loopt bekijk dan de statistieken. Hierin vind je informatie terug over je post.