Hoe maak je een goede online concurrentie analyse?

Hoe maak je een goede online concurrentie analyse?

Doormiddel van een concurrentieanalyse ontdek je jouw belangrijkste concurrenten op de markt. Het is van belang dat je weet wie je concurrentie is, wanneer je dit weet kan je de beste marketingstrategie ingaan zetten.

Door een concurrentieanalyse kom je verschillende dingen te weten namelijk:

  • Het onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrent.
  • De sterktes en de zwaktes van je concurrenten.
  • De strategie van de concurrent.
  • Inzichten van het concurrentiegedrag.

Bij het uitvoeren van een concurrentieanalyse is het belangrijk dat je een bepaalde doel voor ogen hebt. Dit is belangrijk om de meest relevante informatie te vinden van de concurrent. Doormiddel van de onderstaande stappen te volgen, krijg je een degelijke analyse die je kan gebruiken voor een marketingplan, commercieel plan en scriptie.

Maak een overzicht van de onderdelen die je wilt onderzoeken

Aller eerst is het handig om te weten welke informatie je wilt achterhalen. Wat is voor belang van het bedrijf? Wil je meer te weten komen over de websitestatestieken of juist de prijsstrategie. Een aantal voorbeelden van te onderzoeken gegevens zijn:

  • Doelstelling van de concurrent
  • De strategie van de concurrent
  • Prijzen van de concurrent
  • De gebruikte marketingstrategie
  • Service van de concurrent

Voor je het onderzoek start is het belangrijk dat je de onderzoeksvraag goed formuleert. Wanneer deze duidelijk is moet je gaan bedenken op welke wijze je de antwoorden wilt achterhalen. (Jaarverslagen, interviews, statistieken etc.)

Zet voor jezelf op een rijtje welke concurrenten voor jou belangrijk zijn. Hierdoor weet je welke partijen er onderzocht moeten worden. Bedenk daarbij dat een uitgebreid onderzoek naar 4/5 partijen uitgebreider is dan een onderzoek naar 15 concurrenten.

Kijk dus goed naar welke partijen je wilt gaan onderzoeken. En ben er van bewust "waarom" je deze partijen gaat onderzoeken.

Voorbeeld 1: Doelstellingen en strategie van de concurrent

Door het bestuderen van de doelstelling en de strategie van de concurrent, kan je achterhalen welke competitie zij kiezen richting jouw bedrijf. Om een duidelijk beeld van de strategie te krijgen kun je de volgende vragen stellen:

  • Op welke manier communiceren zij met de doelgroep?
  • Welke producten krijgen extra aandacht?
  • Hoe positioneert het bedrijf zich?
  • Welke branding uitingen zie je?

Voorbeeld 2: Afnemers van jouw concurrent

Op welke afnemer richt de concurrent zich? Richten zij zich op een segment waar jullie nog niet bekend mee zijn? Of ziet de concurrent juist een segment volledig over het hoofd.

Bekijk de manier van communiceren goed. Wat wordt er bedoeld met de uitingen? Voor wie zijn deze bedoeld? En via welke wegen worden deze verspreid?

Deze informatie is relevant bij het helpen om tot nieuwe producten, nieuwe doelgroepen en nieuwe communicatiekanalen te komen.

Voorbeeld 3: De prijzen van de concurrent

Het achterhalen van de prijsstrategie en de prijsstelling is in jouw doelmarkt een waardevolle bezigheid. Immers wil je zelf niet uit de markt prijzen.

Bij het verkopen met een hogere prijs hoeft het niet te betekenen dat dit nadelig is. Het is vooral belangrijk dat je uitblinkt. Je als bedrijf een onderscheidende factor hebt van de concurrent.

Naast de prijzen van de producten te onderzoeken zijn er ook de volgende onderdelen relevant:

  • Geeft het bedrijf vaak kortingen?
  • Maakt het bedrijf gebruik van spaaracties?

Bekijk via deze voor welke prijsstrategie de doelgroep valt, en geef hier zo nodig een creatieve wending aan.

Voorbeeld 4: Service van de concurrent

Hoe ziet het product van de concurrent eruit? Welke service bieden zij hiernaast?

Binnen de huidige economie zijn er verschillende belangrijke aspecten. Een daarvan is "het gebruiksgemak". Op welke manier wordt dit al aangeboden binnen jouw doelmarkt? Voorbeelden hiervan zijn:

  • Flexibele levertijden
  • Gratis retourneren
  • Bereikbaarheid van de klantenservice
  • Bediening in fysieke winkels

Maak een benchmark

Door gebruik te maken van een benchmark kom je er al snel achter welke bedrijven actief zijn in jouw doelmarkt.

Het gebruik maken van een benchmark heeft zo zijn voordelen Het wordt hierdoor mogelijk om een waardeoordeel te vellen over de markt, op basis van (voor jouw bedrijf) relevante aspecten. Je kan zo snel het gat in de markt vinden.