LinkedIn Advertising; hoe werkt dat nou?

LinkedIn Advertising; hoe werkt dat nou?

Als bedrijf kom je er bijna niet meer onderuit. Adverteren op Social media wordt alsmaar populairder en groter. Nadat Facebook enkele jaren geleden begon met het uitrollen van advertenties op de eigen website én in de Instagram app; konden ook andere sociale media zoals Snapchat, Twitter, Pinterest en LinkedIn natuurlijk niet achterblijven. Zeker voor B2B bedrijven is het adverteren in een professioneel netwerk als LinkedIn super interessant, maar hoe werkt het?

Advertenties:

Adverteren via LinkedIn is de afgelopen jaren steeds verder uitgebreid. Omdat het netwerk exact op de hoogte is van de positie en de werkgever van de gebruikers, is het targeten van jouw doelgroep behoorlijk gemakkelijk geworden. Enkel adverteren onder werknemers van een specifiek bedrijf? Of onder personen met een specifieke functie of opleiding? Het is allemaal geen enkel probleem meer en kan al vanaf 10$ per campagne!

Stel: Jij hebt een nieuwe applicatie ontwikkeld die salesmanagers ondersteund bij hun werkzaamheden en hebt tot nog toe de meeste successen gehad bij softwarebedrijven in jouw regio. Daarom zet jij nu een LinkedIn campagne in met als doelgroep: Salesmanagers van softwarebedrijven uit een nabijgelegen regio, met meer dan 25 werknemers.

Verschillende advertentiemogelijkheden:

Zoals eigenlijk vrijwel ieder ander platform dat social advertising aanbiedt kent ook het adverteren op LinkedIn meer dan één vorm, namelijk:

  1. Tekstadvertentie
  2. Gesponsord bericht
  3. Gesponsorde InMail

Tekstadvertentie:

Tekstadvertenties worden rechts en boven in het scherm weergegeven. Het voordeel van deze manier van adverteren is dat het schrijven van een tekstadvertentie vrij eenvoudig is, een nadeel is dat de gemiddelde huidige "avid" internet gebruiker steeds meer immuun lijkt te raken voor advertenties, ze vallen simpelweg minder op of worden eenvoudiger genegeerd.

Gesponsord bericht:

Ooit een bericht geplaatst op LinkedIn? Je hebt dan waarschijnlijk wel gemerkt dat er behoorlijk wat interactie is op dit platform. Met een gesponsord bericht kan je hier handig op inspringen. Jouw advertentie wordt opgenomen in de tijdlijn van jouw doelgroep. De gebruiker scrollt hier dus vanzelf langs.

Gesponsord InMail:

De naam zegt het al. Met deze manier van adverteren bereik je jouw doelgroep direct in zijn inbox. Zo kan je direct een gesprek aangaan met de personen die jouw bericht ontvangen.

Maak jouw eerste campagne

Om een advertentie op te zetten moet je 6 stappen doorgaan:

Stap 1: De beginfase

Zorg dat je een bedrijfspagina hebt. Alleen op die manier kun je advertenties plaatsen.

Stap 2: Echt beginnen

Onder het kopje Business Services kies je voor de module Advertise. Je wordt nu verwezen naar de pagina van LinkedIn Ads. Klik hier op Get started

Stap 3: Keuze maken

Kies voor "Create an Ad" als je een tekstadvertentie of InMail bericht wil sponsoren of kies "Sponsor content" om jouw bericht te promoten in de tijdlijn van jouw doelgroep.

Stap 4: Doelgroep

Stel jouw doelgroep samen door verschillende demografische en werkgerelateerde criteria toe te voegen.

Stap 5: Het budget

Bepaal jouw budget en hoe dit budget in rekening wordt gebracht. De keuze die je tot nog toe kan maken op LinkedIn wordt beperkt tot CPC (betalen per click) en CPM (betalen per weergave). Om hierover een juiste beslissing te kunnen nemen moet dus wel worden nagedacht over de doelstelling van jouw campagne. Wil je zo veel mogelijk mensen bereiken of zoveel mogelijk clicks verzamelen?

In het dashboard van LinkedIn kun jij na het instellen van jouw campagne gemakkelijk de resultaten volgen en indien nodig de budgettering, targeting of advertentieboodschap aanpassen.

Wil jij graag meer weten over adverteren op LinkedIn en eventueel ook nog andere kanalen? Vul dan onderstaand formulier in en dan helpen we je graag!